Arbete, rättvisa, solidaritet, en god välfärd och miljö!
Författare: Egon Frid
Jag är Vänsterpartist och nykterist! Har varit kommunpolitiker i Skövde för Vänsterpartiet sedan 1983. Mellan 1999 och 2006 var jag hälso- och sjukvårdspolitiker i Västra Götalandsregionen. Från 2006 till 2010 var jag riksdagsledamot för Vänsterpartiet och Skaraborg. Från 2014 till 2018 var jag ledamot i regionfullmäktige och ledamot i Kollektivtrafiknämnden. Nu är jag kommunpolitiker i Vara sedan valet 2014. Civilt så är jag socionom, född 1957, har två vuxna barn och fyra barnbarn, är gift med Christina Hagberg och bor i Vara. Har jobbat tio år som socionom och enhetschef inom socialtjänsten. Innan jobbade jag inom Konsum. Mina intressen är föreningsliv och friluftsliv. Jag är bland annat aktiv inom nykterhetsrörelsen IOGT-NTO på Park Bio i Vara.
Jag skriver på bloggen/hemsidan som vänsterpartist och privatperson. Åsikterna är mina egna och inte nödvändigtvis partiets.
Jag är Vänsterpartist och nykterist! Har varit kommunpolitiker i Skövde för Vänsterpartiet sedan 1983. Mellan 1999 och 2006 var jag hälso- och sjukvårdspolitiker i Västra Götalandsregionen. Från 2006 till 2010 var jag riksdagsledamot för Vänsterpartiet och Skaraborg. Från 2014 till 2018 var jag ledamot i regionfullmäktige och ledamot i Kollektivtrafiknämnden. Nu är jag kommunpolitiker i Vara sedan valet 2014. Civilt så är jag socionom, född 1957, har två vuxna barn och fyra barnbarn, är gift med Christina Hagberg och bor i Vara. Har jobbat tio år som socionom och enhetschef inom socialtjänsten. Innan jobbade jag inom Konsum. Mina intressen är föreningsliv och friluftsliv. Jag är bland annat aktiv inom nykterhetsrörelsen IOGT-NTO på Park Bio i Vara.
Jag skriver på bloggen/hemsidan som vänsterpartist och privatperson. Åsikterna är mina egna och inte nödvändigtvis partiets.
På årsmötet den 26 februari 2026 fastställdes listan till kommunfullmäktigevalet i Vara! Glädjande så visar listan en föryngring och en förnyelse med Elisabet Malm på en valbar andra plats och Fredrik Sanz Lerena på tredje plats! Listan innehåller också nya genom Philip Källblad, Inkeri Kovanen, Nikola Radenovic och Alexander Mjörnbäck! Åsa Heij Bengtegård har önskat att vara längre ned på listan!
KF-lista Vänsterpartiet Vara 2026
1 Egon Frid 69 år Vara 2 Elisabet Malm 29 år Önum 3 Fredrik Sanz Lerena 32 år Vara 4 Emma Beglert 40 år St. Levene 5 Lars-Olof Malmborg 64 år Sparlösa 6 Viktoria Sundvall 42 år Emtunga 7 Philip Källblad 29 år Önum 8 Inkeri Kovanen 68 år Önum 9 Nikola Radenovic 29 år Skarstad 10 Åsa Heij Bengtegård 74 år Vara 11 Alexander Mjörnbäck 62 år Jung 12 Arja Malmborg 63 år Sparlösa 13 Klas Jakobsson 80 år St. Levene 14 Ulla Bengtegård 84 år Vara
På Vänsterpartiet Vara Essunga Grästorps årsmöte 26 februari valdes Philip Källblad till ny ordförande för pariföreningen! Styrelsen i övrigt beslutades också enligt upprättat förslag!
Styrelsens förslag till val på V VEG:s årsmöte 26 februari på Park i Vara:
Styrelse ordförande Philip Källblad Kassör Egon Frid Sekreterare Fredrik Sanz Lerena Ledamot Bitte Meng Ledamot Elisabet Malm
Ett kommande medlemsmöte kan göra ett kompletteringsval till styrelsen med en representant från Essunga, om det blir möjligt!
Revisorer Åsa Heij Bengtegård Lasse Thorsell Revisorsersättare Kjerstin Vogel
Från KS-protokoll 2025-12-03: ”Fastighetsenheten ansvarar för ett flertal omfattande bygg- och utvecklingsprojekt med en sammanlagd budget på cirka 200 miljoner kronor. Projekten inkluderar bland annat renoveringar och nybyggnationer av skolor, vård- och omsorgslokaler samt brandstation. Eftersom flera projekt löper parallellt och är beroende av varandra finns behov av en mer sammanhållen och effektiv genomförandeform. Partnering är en samarbetsmodell där beställare, entreprenör och projektörer arbetar tillsammans i en gemensam organisation mot gemensamma mål. Modellen främjar transparens, samordning och gemensam kostnadskontroll. Erfarenheter från tidigare projekt visar att arbetssättet kan ge bättre kvalitet, kortare ledtider och färre tvister.”
Kommunstyrelsen beslöt att denna viktiga fråga och hur vi säkerställer att vårt lokala näringsliv inkluderas i upphandling med partnering inte behövde till kommunfullmäktige för beslut. Vänsterpartiet vill se att våra lokala entreprenörer och företag ges möjlighet att verka på lika villkor som stora företag som aktuella vid upphandling med partnering. Därför är vi tveksamma till att Tekniska nämnden ges öppet mandat att genomföra kommande bygg- och utvecklingsprojekt inom fastighetsenheten genom en strategisk partneringentreprenad.
Min fråga till kommunstyrelsen ordförande Gabriela Bosnjakovic är med hänvisning till ovanstående?
Hur säkerställer Vara kommun att det lokala näringslivet, lokala entreprenörer och företag inte missgynnas vid parneringentreprenader?
Hur säkerställer Vara kommun att de lokala företagen fortsatt involveras och ges möjligheter att delta i upphandling av olika byggnationer och anläggningar?
Initiativärende angående restaurangen på Vidhem i Vedum
Initiativärende till Socialnämnden den 18 februari angående att restaurangen på Vidhem i Vedum ges möjlighet att servera lunch till boende på Vidhem och pensionärer som kommer som besökare, till samma pris som det pensionärerna i Vara har möjlighet till, genom en subvention till restaurangen på Vidhem för dessa luncher. Tylhammars restaurang på Vidhem i Vedum utgör ett viktigt komplement till verksamheten på Vidhem. Utifrån den strategiska placeringen på Vidhem utgör Tylhammars stor social nytta för de boende på trygghetsboendet och besökande pensionärer som gästar Tylhammars på Vidhem.
Därför bör Soialnämnden utreda hur priset för luncher i Vedum och Vara kan jämställas för pensionärer samt hur Socialnämnden kan ge Tylhammars verksamhet på Vidhem i Vedum en social ersättning för sin strategiska placering och viktiga verksamhet för boende och besökande pensionärer på Vidhem och i Vedum.
Interpellation till Tekniska nämndens ordförande angående öppettider på Återvinningscentralen i Vara och hur sorteringen går till inom AÅS.
Nyligen informerade AÅS, Avfall & Återvinning Skaraborg, om förändrade öppettider på Återvinningscentralen i Vara. Tisdag 12.00 – 18.00, torsdag 12.00 – 19.00 och fredag 10.00 – 18.00 försvinner som tidigare öppettider!
Detta är en oacceptabelt stor försämring! Bemanningen var god i början men det förstår vi nu var nyhetens behag! Andra ÅVC har uppenbarligen för låg bemanning! Tillgängligheten och öppna stationer är vitsen för goda vanor för bra återvinning! Här krävs politiska initiativ och skärpningar inom AÅS för denna stora försämring kan inte vara motiverad eller förankrad i kommunerna! Vi är många som förväntar oss att återställa öppettiderna med god bemanning på Återvinningscentralen!
Ett annat problem som varit uppe här i KF tidigare är bristen på enhetlighet hos personalen på Återvinningscentralen! Detta är ett rejält bekymmer! Det finns personliga och ej enhetliga råd/svar på hur återvunnet material ska sorteras. Kan vara olika från gång till gång! Till exempel hårdplast, ibland ska det sorteras som plast och ibland i restavfall! Det är därför jag är skeptisk till gröna kortet för att jag är rädd för att bli utbildad fel! Jag är van sorterare och vill inte bli skriven på näsan med fel information!
Ett tredje stort problem är återvinningsstationerna, till exempel vid Räddningstjänsten. Vid mitt senaste besök vid återvinningsstationen vid Räddningstjänsten var det värsta/sämsta jag sett! Dessa stationer är vad det kan bli på AVC:n med gröna kortet och dålig bemanning! Helheten måste skötas bättre och med bibehållna öppettider som 2025 Återvinningscentralen vid Heljeved!
Mina frågor till Tekniska nämndens ordförande Erik Lindström är därför:
Hur kan den stora negativa förändringen av öppettiderna på AVC:n motiveras av mer likvärdig öppettider inom AÅS då flera stationer har bättre öppet än vad som blir i Vara?
Hur kan du som ordförande i Tekniska nämnden och Vara representant i AÅS stå för att denna försämring är motiverad och förankrad bland oss politiker och invånare i Vara?
Hur jobbar AÅS med att få reda i gällande rutiner för sortering av återvunnet material på AVC:n i Vara? Både när det gäller utbildningen av grönt kort och i praktiken på AVC:n?
När kommer Tekniska nämnden ta ett större ansvar för återvinningsstationernas tömning och skötsel? Som det är nu är det demoraliserande!
Vara kommun planerar ett nytt framtida bostadsområde som heter Håkan Månsgården. I Vara tätort finns det ett stort behov av att utöka tomtreserven för villatomter. Det finns även efterfrågan på lägenheter i flerbostadshus. Området vid Håkan Månsgården har stor potential att bli ett bostadsområde med yta för många bostäder i ett centralt läge i Vara tätort. Området är stort, över 30 hektar. Att ta fram ett planprogram ger möjlighet att hantera större frågor i ett tidigt skede, och detaljplaner kan sedan göras etappvis efter behov. Vara kommun har haft mindre områden tidigare, t ex Lassagården med samma ambition, att det ska vara blandade upplåtelseformer. Det vi ser är att lägenheter i flerbostadshus inte blir byggda då Vara kommuns bostadsbolag inte tar ett tillräckligt stort ansvar för att bygga lägenheter när det planeras för det. Det är en svaghet hos den politiska ledningen att planera för flerbostadshus och sedan låta marknaden bygga vilket leder till att det ingen bara blir villatomter. Vara kommun vill bygga trygghetsboenden men det behovs byggas hyreslägenheter för alla åldrar och familjer! Vara kommun har i planprogrammet för Håkan Månsgården planerat för etappvis utbyggnad och men en vision om att Vara kommun ska bygga Trädgårdsstaden! Det är en klok vision som behöver styras av ett starkt detaljplanearbete. Trädgårdsstaden passar utmärkt för lägenheter i flerbostadshus med egen trädgård och/eller lägenheten med tillgång till kolonilotter. Det som oroar är om det blir en låg efterfrågan på bostäder rent generellt men också hur Vara kommun uttrycker sig angående inriktningen för nyproduktion. ”Inriktningen för nyproduktion bör inriktas mot äldre med betalningsförmåga parallellt med insatser görs för att bostadisera och samverka med mäklare, banker, fastighetsägare och bostadsutvecklare för att skapa rörlighet på den lokala bostadsmarknaden. Om så inte sker är risken att befolkningstillväxten avtar i en högre takt till följd av att vissa målgrupper byter kommun när de inte hittar den bostad som efterfrågas lokalt.” Denna inriktning bromsar byggandet av lägenheter i flerbostadshus för alla grupper av presumtiva hyresgäster som vill hyra sin bostad. Trädgårdsstaden Håkan Månsgården i Vara kan bli nästa steg i Varas utveckling med en stor variation av bostäder, nära till god kollektivtrafik med buss och tåg! Men då måste vi följa visionen om att bygga Varas Trädgårdsstad för alla åldersgrupper och med bostadsformer med radhusliknande kvarter med hyresrätter, byggda för alla!
Fråga till kommunfullmäktige och tekniska nämndens ordförande Erik Lindström (M) angående bristerna som framkommit inom tekniska förvaltningen angående konsulttjänster och attesteringar!
Det har framkommit brister inom Tekniska förvaltningen angående att konsult- och projekttjänster inom Tekniska förvaltningen inte har upphandlats enligt lagen om offentlig upphandling under flera år samt att kommunens attesteringsregler inte har följts!
Tekniska nämndens ordförande Erik Lindström (M) har i pressen (NLT) i hårda ordalag kritiserat tjänstepersoner inom den förvaltning som Erik Lindström själv är ordförande för!
Med hänvisning till ovanstående vill jag fråga Tekniska nämndens ordförande Erik Lindström (M):
Vilket ansvar ser du som ordförande i Tekniska nämnden att du själv har över den uppkomna situationen och de brister som framkommit i den pågående granskningen?
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic (M) angående de uppkomna bristerna inom tekniska förvaltningen som fel i upphandlingen av konsulttjänster och redovisningen/attesteringen inom nämnda förvaltning.
Det har framkommit brister inom tekniska förvaltningen angående att konsult- och projekttjänster inom tekniska förvaltningen inte har upphandlats enligt lagen om offentlig upphandling under flera år samt att kommunens attesteringsregler inte har följts!
Tekniska nämndens ordförande Erik Lindström (M) har i pressen, i hårda ordalag kritiserat tjänstepersoner inom den förvaltning som Erik Lindström (M) själv är ordförande för!
Jag vill med denna interpellation fråga kommunstyrelsens ordförande om inte dessa brister som framkommit faller på det politiska ansvaret snarare än på ansvariga tjänstepersoner som i detta fall inte jobbar kvar och/eller är sjukskrivna! Under sådana omständigheter borde det politiska ansvaret prövas tyngre än tjänstepersonsansvaret!
Med hänvisning till ovanstående vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic (M):
Vilket ansvar ser du som ordförande i kommunstyrelsen att du själv har över den uppkomna situationen och de brister som framkommit i den pågående granskningen?
Vilket ansvar ser du att ordförande i tekniska nämnden har över bristerna när det främst gäller ej upphandlade tjänster och brister i attestreglerna inom tekniska förvaltningen?
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic (M) angående av kommunen köpta tjänster kontra att utföra tjänster med anställd personal
Det finns en skiljelinje mellan vadet och huret, vad vi vill på den politiska nivån och hur det ska utföras av tjänstepersonerna i kommunen.
Men denna frågeställning är inte bara vad och hur. Vi ser att detta även är en politisk fråga angående hur det politiska styret bestämmer hur huret sker!
Vad som syns i Vara kommun är att kommunen i större och större utsträckning köper tjänster som kommun borde ha egna anställda för att utföra.
Det kan inte vara ekonomiskt och rationellt att hyra in eller köpa tjänster som t ex. vaktmästare, fastighetsskötsel, trädgårdsarbetare med flera verksamhetsområden.
Vara kommun är en kommun som arbetar med att få ner kostnaderna för försörjningsstöd och för att få ner arbetslösheten i kommunen, både för unga och äldre. Vara kommun bör då ha en intern arbetsmarknad, en större del egna anställda som kan få arbetsträna, som får göra en arbetsrehabilitering, som får en meningsfull sysselsättning för att kunna vara anställningsbara av företagen i kommunen och vårt närområde. Samtidigt bör vi som kommun ha de professioner vi behöver inom alla av kommunens ansvarsområden. Det bör vara, det måste vara mer samhällsekonomiskt att Vara kommun har anställda och som kan utföra de arbetsuppgifter och ansvara för de verksamheter som vi som kommun har ansvar för.
Min fråga till kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic är därför:
Hur tänker det politiska styret angående att vi ser mer och mer av köpta tjänster inom de tekniska områdena, som trafik, gator och parkskötsel inom Vara Bostäder?
Finns det någon utredning eller ekonomiska beräkningar som ger stöd till det politiska styret att köpa tjänster istället för att ha egna anställda inom ovan nämnda områden?
Fråga till Tekniska nämndens ordförande angående trafiksäkerheten vid rondellen på Torggatan/Allégatan
Undertecknad har, av personer i Vara, kontaktats angående trafiksäkerheten vid rondellen på Torgatan/Allégatan. Särskilt när det gäller för gående och cyklister, vilket jag själv också har uppmärksammats på! Idag saknas det övergångsställen för gående och upphöjda cykelöverfarter i denna rondell. Redan idag är det en trafikerad korsning och rondell. Samtidigt planerar Vara kommun för att ansluta Allégatan till en planfri korsning under eller över järnvägen genom Vara.
Min fråga/mina frågor till Tekniska nämndens ordförande Erik Lindström är:
Varför finns det inte övergångsställen och förhöjda cykelöverfarter vid rondellen Torgatan/Allégatan?
Hur planerar Tekniska nämnden för en bättre säkerhet för gångare och cyklister vid nämnda rondell i det korta och i det långa perspektivet?