Kollektivtrafiknämndens detaljbudget för 2021, tilläggsyrkande
Angående behovet av utökade extra statsbidrag till kollektivtrafiken.
Vi i Vänsterpartiet ser att Västra Götalandsregionen drabbas hårt av förslaget till Trafikplan för Västtrafik för 2021. Det kommer att leda till minskade resurser totalt till kollektivtrafiken med besparingar och neddragningar som följd. Vi konstaterar att regionen inte kommer att kunna klara mål för miljö- och klimat när kollektivtrafiken försämras eftersom fossila utsläpp från biltrafiken spelar en avgörande roll. Försämrad kollektivtrafik kommer också att öka trängseln för resenärerna. Bilköer och trängsel på vägarna kan också öka om kollektivtrafiken vilket skapar problem för näringsliv och nyttotrafik, eftersom försämrad kollektivtrafik kan få fler att välja privatbil. Med tanke på pandemin och det minskade resandet under 2020, där bilismen tagit andelar av trafiken från det kollektiva resandet, så är det ännu viktigare att satsa på ökat utbud och mer trafik.
Vi föreslår därför att kollektivtrafiknämnden hemställer till regionstyrelsen att Västra Götalandsregionen uppvaktar regeringen för att kunna täcka de uteblivna biljettintäkterna under pandemin genom utökade extra statsbidrag så att kollektivtrafiken inte behöver göra neddragningar. Detta för att Västtrafik ska kunna revidera sin trafikplan så att den bidrar till att uppfylla miljö- och klimatmål för Västra Götaland.
Förslag till beslut:
-Kollektivtrafiknämnden hemställer till regionstyrelsen att Västra Götalandsregionen uppvaktar regeringen för att de ska täcka de uteblivna biljettintäkterna under pandemin genom utökade extra statsbidrag så att kollektivtrafiken inte behöver göra neddragningar.
-Om inte statsbidragen täcker de uteblivna biljettintäkterna är det angeläget att regionstyrelsen tar ett ekonomiskt ansvar för att kollektivtrafiknämndens ska kunna uppfylla miljö- och klimatmålen.
Egon Frid (v)
Gertrud Ingelman (v)
Rolf Sörvik (v)