Bostadsförsörjningsprogram för Vara kommun

FITTJA
Vi i Vara kommun har stora mål med våra Riktlinjer för bostadsförsörjning 2017 – 2020. Jag hoppas att bostadsbyggandet inom Vara kommun blir lika bra som vårt bostadsförsörjningsprogrammet. För att lyckas behöver vi god framförhållning med detaljplaner, marknadsanvisning- och exploateringsavtal. Dessutom behövs en god kommunal finansiering så Vara Bostäder AB kan ha och ta ledartröjan i byggandet av hyreslägenheter i Vara! Vi ska gå från att ha byggt 11 hyresrätter per år de senaste 4 åren till att planera för att bygga 60 hyresrätter per år de kommande 4 åren. Äganderätten är 78 % i Vara vilket är omvänt mot situationen i många kommunerna.
Behov och efterfrågan efter boende är stor och därför behöver vi vara generösa med inkluderingsboenden. Inkluderingsboenden är viktiga för integrationen för alla grupper som har extra stort behov av boende. Att ha med inkluderingsboenden i exploateringsavtalen är positivt och gör så vi kan undvika kategoriboenden.
Hemlösa är ingen homogen grupp men det som förenar är att de saknar ett eget hem. Att avhjälpa hemlöshet sker bäst genom att bygga fler lägenheter. För gruppen hemlösa så är det för 40 % av dem det enda problemet att de saknar en bostad och för övriga 60 % så krävs det någon form av stöd för att klara ett eget boende.
Stycket om markanvisning och exploateringsavtal är relativ liten i programmet och vilket bevisar behovet av att förstärka arbetet med att just markanvisning och exploateringsavtal i kommunen för att ha bättre framförhållning i planarbetet.
Avslutningsvis vill jag ta upp en vision som jag har, att Vara Bostäder AB eller Vara Fastigheter AB ges i uppdrag att köpa in lediga hus på landsbygden inom Vara kommun och rustar upp dessa för uthyrning till boende/familjer som vill bo och kan bo på landet. Detta skulle också skapa möjligheter för de boende att odla en plätt också! 
 

För kultur och utbildning i balans – både Lagmansgymnasiet och Vara Konserthus ska lyftas!

image

Jag vill för Vänsterpartiet i Varas räkning yrka bifall till kommunstyrelsens för slag. Investeringsplanerna inom området Sprinten är ett stort ärende med stora investeringar dock ej så stor denna gång så vi inte, som kommun, ska klara av det ekonomiskt nu och framåt.
Vi från V har varit med och påverkat ärendet så mycket vi har kunnat. Vårt mål är och har varit att vårt gymnasium, Lagmansgymnasiet, ska gynnas av beslutet och investeringen på samma nivå som Vara Konserthus. Vårt mål är att Lagmansgymnasiet har lokaler av god kvalité att verka och utvecklas i för både elever, lärare och övrig skolpersonal. Vårt mål är att Vara kommun ska satsa på kultur och utbildning i balans inom denna stora framtidssatsning. Ett annat område som vi också måste utveckla och ”återta” på ett bra sätt är vuxenutbildningen och bra utbildningslokaler för deras verksamhet. Här hoppas vi att vi i samarbete med Lidköpings kommun kan lösa lokaler på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt och avlasta Campus Lidköping och ha utbildningen i stor utsträckning i Vara för de vuxenstuderandes bästa.
Stora investeringar och växande verksamhet har vi stor respekt för och naturligtvis kommer vi att följa kostnadssidan ihop med att investeringarna genomförs. Vara Konserthus utökade lokaler och driftskostnader för dessa måste särskilt beaktas. Här måste vi hoppas på att besöksnäringen med konferenser och evenemang stärker intäkterna för Vara Konserthus, Lagmansgymnasiet och Vara kommun.
Sedan när det gäller den principiella frågan att bygga utbildningslokaler för 50 miljoner till AMB, Academy of Music and Business så kanske en del höjer på ögonbrynen att Vänsterpartiet i Vara kan vara med på detta. Vi vill du framföra att AMB är en nationell friskola och som vi ser det inte påverkan gymnasiesamarbetet i Skaraborg och inte heller påverkar gymnasierna och eleverna negativt. Vi kan inte heller se att det negativt påverkar Lagmansgymnasiet eller dess ekonomi. AMB är ingen privat kommunal gymnasieskola och det är svårt att säga nej till en verksamhet som kommer till kommunen och vill hyra utbildningslokaler för 50 elever.

Miljö och hälsa hör starkt samman, både medborgare och vår miljö ska bli och vara friska!

Inlägg på regionfullmäktige angående Miljöplanen 2017 – 2000

Ordförande, fullmäktige och åhörare!vattenkran

Vill börja med att yrka bifall till föreliggande förslag till Miljöplan 2017 – 2000. Västra Götalandsregionen är en av flera aktörer som har ansvaret för att uppfylla miljömålen! Västra Götalandsregionen kan också i praktiken stark bidra till att våra miljömål uppfylls. Miljöplanen är ett medel i detta.
Gränssnittet där miljöfrågorna, miljöarbetet och miljövården möter arbetsmarknadsåtgärder är hårfin. Här kan vi växla upp våra insatser inom t ex gröna jobb, jobb inom de gröna näringarna, naturvård och för vår ekologiska hållbarhet. Detta är viktiga miljöinsatser kopplat också till att spridningen av kemikalier ska begränsas och farliga kemikalier ska fasas ut.
Regionen bör på olika sätt understödja arbetet med att bättre rena våra utsläpp, värna vattendrag och våtmarker och att synliggöra miljöproblemen i inte minst vårt Västerhav.
Transportsektorns omställning till fossiloberoende har en stor utvecklingspotential där vi hoppas mycket på biogas ihop med andra miljövänliga drivmedel. Biogas går att utvinna ur såväl skogsråvara som gödsel och matavfall. Det är viktigt att regionen ger fortsatt stöd till utvecklingen av biogas och är en pådrivande aktör som givare och beställare!
Regionen kan ta fler initiativ till att transportslagen samarbetar, främst för att få gods på järnväg och inom sjöfarten på Göta Älv och Vänern! Naturligtvis är en förstärkt kollektivtrafik viktigt för miljön!
Vänsterpartiet vill säkerställa regionens arbete för fossiloberoende och att fortsättning på satsningen av biogas och andra miljövänliga drivmedel sker!
Avslutningsvis ställer vi oss naturligtvis bakom att miljö och hälsa stark hör samman och målet är att både medborgarna och vår miljö ska vara och bli friska!

Debatt om Allmännyttan och hyresrätten

På torsdagen höll jag min sista stora anförande för en av vårens stora frågor i riksdagen och då särskilt i mitt utskott, Civilutskottet. Det gällde regeringens förslag till ändringar i den s. k. Allbolagen, vilket innebär att de vill att utförsäljningen av allmännyttan ska få ske utan den tidigare tillståndsgivningen hos länsstyrelsen.

Fortsätt läsa Debatt om Allmännyttan och hyresrätten

Mer debatt med Civilutskottet om bostadspolitik!

I detta betänkande från civilutskottet om hyresrätt med mera behandlas motioner om upplåtelseformer och politiken för ombildning av hyresrätter. Också motioner om hyressättning, hyresrättsliga frågor, svarthandel och andrahandsuthyrning behandlas. Detta hör ihop med den tidigare debatt som vi har fört här om politiken för bostadsförsörjningen.

Fortsätt läsa Mer debatt med Civilutskottet om bostadspolitik!

Allmännyttans viktiga roll för en social bostadspolitik i Sveriges kommuner.

De allmännyttiga bostadsföretagens har en helt avgörande betydelse för den svenska bostadsmarknaden och bostadspolitiken. Dessa företag skall värna rätten till en bra bostad och boendemiljö utan krav på ekonomisk insats.
Verksamheten skall bedrivas utan vinstsyfte och utifrån en långsiktig självkostnadsprincip. En försvagad allmännytta skulle leda till en klar försämring av möjligheterna att föra en social bostadspolitik.
Detta framförde jag i mitt anförande på vänsterpartiets SABO-konferens den 23 februari. Vidare anförde jag……

Fortsätt läsa Allmännyttans viktiga roll för en social bostadspolitik i Sveriges kommuner.

Debatt om sjöfylleri

Civilutskottet debatterade under dagen ett betänkande om sjöfylleri. I debatten ställde jag mig bakom den gemensamma reservationen från s v och mp i utskottet. Reservationen stödjer och vill att riksdagen tillkännager för regeringen att motioner, som föreslår en nedre promillegräns på 0,2 promille införs för sjöfylleri, ska bifallas liksom möjligheten att rutinmässigt ta alkoholutandningsprov för att kontrollera nykterheten till sjöss. Motionerna har också stöd av Rattfylleriutredningens förslag vilket naturligtvis ger reservationen en stor tyngd.

Fortsätt läsa Debatt om sjöfylleri

Vänsterpartiet vill se en ny folk- och bostadsräkning

Vänsterpartiet vill se en ny folk- och bostadsräkning. Detta framförde jag i ett anförande om samhällsekonomi och finansförvaltning i finansutskottets betänkande den 21 december. En bra offentlig statistik är viktig för rätten till en bostad. För oss i Vänsterpartiet är rätten till en bostad central. Den rätten har förstärkts i samband med införande av en bostadsförsörjningslag, som kom tidigare. Tyvärr är den lagen dock otillräcklig och otydlig i sin utformning.

Fortsätt läsa Vänsterpartiet vill se en ny folk- och bostadsräkning

Rädda Kilen

Rädda Kilen!
Konsumentinstitutet Läkemedel och Hälsa, den så kallade Kilen, grundades år 1992. Kilens arbete har två inriktningar. Den ena är att ge råd, stöd och behandling för människor drabbade av läkemedelsberoende och andra biverkningar. Den andra är att sprida kunskaper om läkemedel och läkemedelsbiverkningar. Kilens arbete är särskilt betydelsefullt i vårt moderna samhälle där läkemedelsindustrin satsar enorma belopp på reklam för att försöka få oss att konsumera mer läkemedel.

Fortsätt läsa Rädda Kilen