Den första alkoholdebatten i riksdagen hölls genom min interpellationsbebatt 061221 om EU:s alkoholstrategi med folkhälsoministern Maria Larsson. Jag, som är ny ordförande i Riksdagens Nykterhetsgrupp, talade för totalkonsumtionsmodellen vilket inte EU:s alkoholstrategi betonar. Läs mer om debatten i riksdagens protokoll och AlcoholUpdate 12-06.
Författare: Egon Frid
Jag är Vänsterpartist och nykterist! Har varit kommunpolitiker i Skövde för Vänsterpartiet sedan 1983. Mellan 1999 och 2006 var jag hälso- och sjukvårdspolitiker i Västra Götalandsregionen. Från 2006 till 2010 var jag riksdagsledamot för Vänsterpartiet och Skaraborg. Från 2014 till 2018 var jag ledamot i regionfullmäktige och ledamot i Kollektivtrafiknämnden. Nu är jag kommunpolitiker i Vara sedan valet 2014. Civilt så är jag socionom, född 1957, har två vuxna barn och fyra barnbarn, är gift med Christina Hagberg och bor i Vara. Har jobbat tio år som socionom och enhetschef inom socialtjänsten. Innan jobbade jag inom Konsum. Mina intressen är föreningsliv och friluftsliv. Jag är bland annat aktiv inom nykterhetsrörelsen IOGT-NTO på Park Bio i Vara. Jag skriver på bloggen/hemsidan som vänsterpartist och privatperson. Åsikterna är mina egna och inte nödvändigtvis partiets.
Rädda Kilen
Rädda Kilen!
Konsumentinstitutet Läkemedel och Hälsa, den så kallade Kilen, grundades år 1992. Kilens arbete har två inriktningar. Den ena är att ge råd, stöd och behandling för människor drabbade av läkemedelsberoende och andra biverkningar. Den andra är att sprida kunskaper om läkemedel och läkemedelsbiverkningar. Kilens arbete är särskilt betydelsefullt i vårt moderna samhälle där läkemedelsindustrin satsar enorma belopp på reklam för att försöka få oss att konsumera mer läkemedel.
Bostadspolitisk debatt med Civilutskottet
Den 19 december deltog jag i det första så kallade arbetsplena med Civilutskottet då vi debatterade utgiftsområdet 18 inom budgetpropositionen som innefattar: Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik.
Fråga om vilseledande reklam
Den 13 december ställde jag en skriftlig fråga till konsumentminister Nyamko Sabuni om vilseledande reklam. Det förekommer ofta annonser och andra reklaminslag som vilseleder konsumenterna. Det kan till exempel handla om annonser där priset på en vara eller tjänst framgår där det sedan visar sig att det verkliga priset är ett helt annat om man granskar de finstilta villkoren i reklamen. Den vanliga konsumenten uppmärksammar reklamen i förbigående utan att lägga märke till särskilda finstilta skrivningar. Vidare finns det grupper av konsumenter som av olika anledningar har svårt att ta del av och ibland förstå information som inte presenteras på ett klart och tydligt sätt.
Ska hemlösa människor köpa bostadsrätt?
Den borgerliga regeringen är inte villig att se frågan om hemlöshet ur ett helhetsperspektiv. Samtidigt som regeringen monterar ner hela bostadspolitiken genom att slopa stöden till byggandet av hyresrätter menar regeringen att det är möjligt att underlätta för utsatta grupper, t ex psykiskt funktionshindrade, människor med missbruksproblem, unga med svag anknytning till bostadsmarkanden med flera, att få en egen lägenhet.
Konsumtionsfrid
Denna interpellation om konsumtionsfrid väckte en stor uppmärksamhet från främst privatpersoner som kände igen sig problembeskrivningen att den oönskade reklamen iform av telefonförsäljning och reklamtidningar stör oss till den milda grad att vi känner oss ofredade i våra egna hem och att vi inte kan röra oss i det offentliga rummet utan att bli attackerade av reklamen som vräker ut sig över allt.
Fråga på statsministerns frågestund om bostadspolitiken och utanförskapet
Den 7 december ställde jag en fråga om bostadspolitiken och utanförskapet till statsminister Fredrik Reinfeldt på statsministerns frågestund i kammaren.
Fortsätt läsa Fråga på statsministerns frågestund om bostadspolitiken och utanförskapet
Från Danellgropar till Odellplattor!
Min tredje bostadspolitiska interpellation fick det mycket aktuella teamat ”Från Danellgropar till Odellplattor” som jag ställde till ”bostadsministern” Mats Odell den 23 november och den besvarades den 5 december där Mats Odell inte ville kännas vid regeringens förslag och beslut som orsakar många gjutna plattor under december men en kraftig minskad byggnation.
Debatt i GT: Vad har alliansregeringen emot hyresrätten?
Vad har alliansregeringen emot hyresrätten? Debattartikel i GT den 5 december.
Göran Hägglund, socialminister och partiledare för kristdemokraterna, skriver den 4 december angående debatt om fastighetsskatten att ”Alliansens uppgörelse innebär stora förbättringar för dem som bor i småhus men också för dem som bor i hyreslägenheter eller bostadsrätt”.
Fortsätt läsa Debatt i GT: Vad har alliansregeringen emot hyresrätten?
Allmän debattimme den 29 november
Som ny riksdagsledamot är det spännande att få möjligheten att debattera i kammaren. Ett av de tillfällen som ges ibland är att delta på den allmänna debatttimmen. Det gjorde jag den 29 november och debatterade flera förslag från regeringen om försämringar i bostadspolitiken. Vi ser också den enorma kapitalöverföring som sker genom en förändrad fastighetsskatt och som också visar vilken attack som görs mot Sveriges hyresgäster med de beslut som den borgerliga regeringen genomför.