Infrastrukturen i Skaraborg

På måndagskvällen deltog jag i ett möte arrangerat av vänsterpartiet i Falköping och Skaraborg om planeringen inför den nya infrastrukturplanen i Västra Göralandsregionen. Jag deltog som riksdagsledamot och ersättare i trafikutskottet och medverkade gjorde också Sören Kviberg, oppositionsråd i Västra Götalandsregionen och Kjell Eliasson som är ledamot i regionala utvecklingsnämnden.


Under mötet i Falköping framfördes från vänsterpartiet i Skaraborg de viktiga infrastrukturfrågor som är viktiga för att utveckla kommunikationerna i Skaraborg.
De viktigaste synpunkterna som jag framförde är:
Upprustningen inon befintliga spår genom ökade resurser till Banverket.
Fler spår på västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås för att öka antalet tåg på sträckan mellan Skaraborg och Göteborg.
Byggandet av västlänken i Göteborg för att få genomfartsmöjligheter för tågen i Göteborg.
Mötesfri 2+2 fältsväg på E 20 genom Skaraborg för ökad framkomlighet för industrin och jordbruket.
Fortsatt satsning Kinnekullebanan och en framtida elektrifiering.
Förstärkning av landsbygdsvägnätet med tjälsäkring av vägarna.
Satsning på väg 44 västerut från Lidköping mot Trollhättan.
Satsning på väg 181 mellan Falköping och Herrljunga.
Tågtrafik på Karlsborgsbanan på sikt.
Västra Götalandsregionen har ett planeringsuppdrag att göra en infrastrukturplan för perioden 2010-2019. Våra synpunkter kommer att bearbetas och sedan blir det en prioriteringslista som ska fastställas i regionfullmäktige sommaren 2007 och i riksdagen våren 2008.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *