Kollektivtrafiknämnden kommer att ta beslut om förslag till reviderat trafikförsörjningsprogram i mars. Det främsta skälet till revideringen är påverkan av pandemin. Det går att ta hänsyn till pandemin på olika sätt och vi från Vänsterpartiet vill se en mer offensiv satsning, istället för att planera för att sänka ambitionsnivån.
Med tanke på pandemin och det minskade resandet under 2020, där bilismen igen tagit andelar av trafiken från det kollektiva resandet, är det ännu viktigare att satsa på mer utbud och mer trafik. Istället för att förbereda oss för krympande ekonomiska resurser måste vi gentemot regionledningen stå upp för att Kollektivtrafiknämnden får kraftigt ökade resurser för att ta igen förlorad trafik och samtidigt satsa vidare för en utbyggd kollektivtrafik med taxor som resenärerna tycker är rimliga. Vi kan inte spara oss ur krisen och de uteblivna biljettintäkterna under 2020.
Enligt remissversionen var målet att antalet resor i kollektivtrafiken skulle vara 380 miljoner år 2025. I den reviderade versionen ska antalet återtas och målet har sänkts till 350 miljoner år 2025. Att planera för att minska antalet resor med 30 miljoner är ett alltför passivt förhållningssätt.
Kollektivtrafiken ska vara utbyggd så att invånarna i hela regionen skall kunna bo och leva där de väljer och kunna resa kollektivt. Men kollektivtrafiken är också regionens viktigaste pusselbit för att vi ska kunna uppnå målen i Klimat 2030 och koldioxidbudgeten. Då måste vi få fler att välja kollektivtrafik istället för att resa med egen bil.
Vidare måste regionen ställa krav på att regeringen täcker de uteblivna biljettintäkterna genom extra statsbidrag till kollektivtrafiken i Sverige 2021 och framöver.
Egon Frid (v)
Gertrud Ingelman (v)
Rolf Sörvik (v)