Ur flera perspektiv så finns det flera fördelar med färre zoner i vår region och på sikt ser Vänsterpartiet gärna 1 zon.
Detta är avhängigt av vad det kostar för oss resenärer att åka kollektivt!
Dagens belslutsförslag är positivt för resanden inom zon C, B och de kommuner som tillhör Göteborgsregionen förutom Göteborg som kommer att höra till zon A.
Regionens roll är att vara omfördelande när det gäller utbud, service och kostnader. Detta tillgodoses i förslaget till stor del för resanden som slipper flerkommunspriset och får ett lägre, ett billigare zonkort.
Vänsterpartiets mål är att få en attraktiv kollektivtrafik med lägre priser för alla! Dagens zonförslag vet vi redan nu kommer att höja priserna för det stora flertalet resande i Göteborgs kommun.
Vi i Vänsterpartiet hade sett att zonsystemet infördes med den garantin att ingen ska behöva betala högre priser utan vinsten är förenklingar och ökad effektivitet inom biljettsystemet.
Den osäkerhet som finns avseende det kommande priset för resor inom zon A gör att vi från Vänsterpartiet inte har deltagit i beslutet om zon-systemet i Kollektivtrafiknämnden. Vänsterpartiet ser gärna färre zoner men först billigare priser på kollektivtrafiken för alla.
Med tanke på de risker som finns när det gäller tillgänglighet till kollektivtrafiken i Göteborg de kommande åren så vore det mycket negativt att höja priserna samtidigt som vi riskerar att få färre resande.
Med hänvisning till detta och vår protokollsanteckning i Kollektivtrafiknämnden så yrkar Vänsterpartiet återremiss på zonförslaget för att klargöra priseffekterna och möjligheterna till fortsatta subventioner i bland annat Göteborgs kommun.
Bra om pris på landet går ner något. Men tror det kan inverka på turtäthet i svagare regioner om valfrihet blir inskränkt där kollektivtrafik reda sällan eller aldrig går. Där kanske en ökad medfinansiering är att föredra framför att bussen uteblir.
Ja vi har jobbat och jobbar för lägre priser generellt i VGR och naturligt bra med lägre priser även på landet. Vi behöver lägre priser och mer kollektivtrafik. Det som jag tror är lösningen är olika former av kollektivtrafik på landsbygden. Mer av Närtrafik och då även på kvällar och helger. Mindre bussar som kan trafikera fler linjer på mindre orter m m.