En konkret fråga om behovet av konsumtionsfrid är könsdiskriminerande reklam.

En konkret fråga om behovet av konsumtionsfrid är könsdiskriminerande reklam. Därför blev min nästa interpellation till konsumentminister Nyamko Sabuni om könsdiskriminerande reklam. Dock så är Nyamko Sabuni konsumentminister, jämställdhetsminister, integrationsminister, ungdomsminister, minioritetsminister och demokratiminister så hon har kanske inte så mycket tid för att besvara en interpellation om könsdiskriminerande reklam. Men å andra sidan så låter hon utredningen om en eventuell lagstiftning om könsdiskriminerande reklam fortsätta och jobba så jag ska väl vara nöjd…..debatten var i alla fall den 16 januari så jag kom igång direkt efter jul.


Dagligen utsätts vi för ett flöde av reklam som förstärker och befäster stereotypa könsroller och andra idealbilder av hur främst kvinnor men även män förväntas vara. Den könsdiskriminerande reklamen brukar delas in i två huvudgrupper, kränkande reklam som förmedlar ett budskap som nedvärderar könet i fråga och schabloniserande reklam som återspeglar ett föråldrat könstänkande och därigenom motverkar strävan efter jämlikhet mellan könen.
Mina frågor till konsumentminister Nyamko Sabuni i denna interpellationen var:
1. Vad avser statsrådet att göra för att motverka den könsdiskriminerande reklamens negativa konsekvenser för jämställdhetsarbetet?
2. Vad avser statsrådet att göra åt att företag kan använda sig av reklam som är grovt kränkande för kvinnor och män utan att drabbas av någon sanktion?
Läs hela interpellation här och hela debatten i protokollet här:

Dela med vänner!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.